• 1875 Oprichting Wynmalen & Hausmann

    Wynmalen & Hausmann wordt in 1875 opgericht en ingeschreven in het Handelsregister Rotterdam als “Handelsbedrijf in technische goederen”
  • 1901 Rotterdam

    "Gezicht op ons nieuw magazijn en de Regentesse brug."
  • 1964 Start divisie Industrie

    Door uitbreiding van de deskundigheid op het gebied van transportmaterieel, wordt in 1964 binnen W&H een divisie Industrie opgericht
  • 1977 Start Nemaasko

    In Maasbracht opent Nemaasko haar deuren, gericht op levering en onderhoud van grondverzetmaterieel. In 1998 wordt Nemaasko onderdeel van de Wynmalen & Hausmann bedrijven.
  • 1977 Start Bouwmachines Hoogerheide

    In Hoogerheide start Bouwmachines Hoogerheide, gericht op levering en onderhoud van grondverzetmaterieel en bouwmachines. In 1998 wordt Bouwmachines Hoogerheide onderdeel van de Wynmalen & Hausmann bedrijven.
  • 1981 Importeurschap Liebherr

    In 1981 wordt het importeurschap van Liebherr verworven. Liebherr, dat dan al een reputatie heeft opgebouwd op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, efficiency en innovatie, is nog steeds één van de A-merken die door W&H worden vertegenwoordigd. Daar zijn wij trots op!
  • 1998 Start Purmerend

    W&H bouwt haar landelijk netwerk niet alleen uit door een aantal succesvolle overnames, maar óók door een nieuwe vestiging op te starten in Purmerend.
  • 2011 Overname W&H door Wim van den Heuvel

    Door een succesvolle management buy-out, is Wim van den Heuvel (op dat moment al 8 jaar directeur van de onderneming) voor 100% eigenaar geworden van Wynmalen & Hausmann.
  • 2013 Nieuwbouw Heteren

    Door de groei van de organisatie, barst de locatie in Heteren bijna uit haar voegen. Er wordt besloten in Heteren een nieuwe locatie te bouwen, die niet alleen ruimte biedt voor een verdere groei en professionalisering van de organisatie, maar tevens voorzien is van alle (technische en logistieke) faciliteiten om deze groei te ondersteunen.
Nieuwsoverzicht
Nieuwsarchief
Persberichten
 

Onbekend… maakt onbemind  |  15-6-2017

Bulldozers van Liebherr blijven in de Benelux een rariteit. En dat terwijl de Duitse fabrikant in haar Oostenrijkse fabriek in Telfs een brede range maakt, van de kleine PR 716 tot de ruim 70 ton...



Dit artikel is afkomstig uit de editie van maart 2017 van vakblad BMB.

 

De markt voor bulldozers wordt vooral beheerst door Caterpillar en Komatsu, echter Liebherr bouwt al sinds 1978 eigen modellen. Een belangrijke eigenschap van deze Liebherr bulldozers is dat ze allemaal hydrostatisch aangedreven zijn. Hierdoor heeft de machine te allen tijde de volledige trekkracht ter beschikking, óók in bochten. Een bijkomend voordeel is dat de machine eenvoudig is te bedienen.

De Liebherr PR 716 is tijdens de Bauma 2016 in München aan het publiek getoond als opvolger van de PR 714. Deze PR 714 kwam uit de productie van John Deere, waarmee Liebherr al jaren samenwerkt op het gebied van bulldozers, wielladers en motoren. De nieuwe circa 15 ton zware PR 716 rolt daarentegen uit de eigen productie in het Oostenrijkse Telfs. Hier bouwt Liebherr naast bulldozers ook pijpenlegger, lastractoren, rupsladers en verreikers.

 

Italiaanse input

Aangedreven wordt de PR 716 door een Liebherr D924 A7 motor, waarbij overigens de fabrikant het kale blok inkoopt bij FPT, Fiat Powertrain Technologies, en zelf opbouwt. Dit blok vinden we ook terug in de mobiele graafmachines van Liebherr die aan de Stage 4 uitstootnorm voldoen. De 4,6-liter viercilinder levert 93 kW/126 pk. Om aan de strengste emissie-eisen te kunnen voldoen maakt de PR 716 geen gebruik van een DPF, wel van SCR en dus is het tanken van AdBlue noodzakelijk. Hiervoor is naast de 320 liter brandstoftank nog een AdBlue tank met 50 liter inhoud beschikbaar.

De klant heeft bij de PR 716 de keuze tussen een smalle XL of een brede LGP onderwagen. Hier in de lage landen zal men hoogstwaarschijnlijk altijd teruggrijpen op het bredere onderstel voor een lage gronddruk. Deze is leverbaar met rupsplaten tot een breedte van 762 mm. De druk op de rupsen wordt verdeeld door zeven onderrollen.

Liebherr levert de 15-tons bulldozer uitsluitend met een ‘6-wege-blad’. Deze heeft als optie dat het schuifbord aan één zijde omgeklapt kan worden voor een geringere transportbreedte. Als het blad omgeklapt is, is de machine slechte 2.810 mm breed en 3.010 mm hoog. Het ‘6-wege-blad’ in combinatie met het LGP loopwerk heeft een capaciteit van 3,11 m³.


Opgeruimde cabine

Bij het instappen van de cabine valt direct op hoe opgeruimd deze is. De schakelaars en radio zijn verplaatst naar het dak, recht voor de machinist is het touchscreen te vinden met alle belangrijke informatie, zoals tankinhoud, motortemperatuur, enz. Rechts vindt men de joystick voor de bediening van het blad, een hendel voor de ripper en de noodstop. Links de rijhendel, handrem en toerentalregeling. Op de vloer vinden we de als optie leverbare inchpedaal, voor het regelen van het toerental.

De drie instelbare rijsnelheden zijn eenvoudig te bedienen via een schakelaar aan de voorzijde van de rijhendel. Zo’n zelfde schakelaar zit ook in de rechter hendel, hiermee bedien je de zijdelingse verstelling van het blad. Door de smalle motorkap en het verplaatsen van de uitlaat naar de rechter raamstijl, is het zicht optimaal.

BouwmachineWeb.com bezocht de PR 716, samen met SOMTP’s accountmanager Dieter Engelen, die Liebherr’s benjamin verhuurd heeft aan het relatief jonge en veelzijdige bedrijf BVBA Interklinker in Maasmechelen. Interklinker houdt zich bezig met de aanleg van wegen, bestratingen, handel in grondstoffen en grondwerken. Voor deze laatste activiteit zet men de PR 716 in. Op een groot bouwperceel in Venlo wordt de machine gebruikt voor het egaliseren van het bestaande terrein en het aanbrengen plus op hoogte afwerken van gebroken puin. Voor de maatvoering maakt men gebruik van een Leica lasersysteem. Liebherr levert af-fabriek al de nodige bevestigingspunten voor diverse merken 2D- of 3D-GPS en lasersystemen.


bronvermelding: vakblad BMB