• 1875 Oprichting Wynmalen & Hausmann

    Wynmalen & Hausmann wordt in 1875 opgericht en ingeschreven in het Handelsregister Rotterdam als “Handelsbedrijf in technische goederen”
  • 1901 Rotterdam

    "Gezicht op ons nieuw magazijn en de Regentesse brug."
  • 1964 Start divisie Industrie

    Door uitbreiding van de deskundigheid op het gebied van transportmaterieel, wordt in 1964 binnen W&H een divisie Industrie opgericht
  • 1977 Start Nemaasko

    In Maasbracht opent Nemaasko haar deuren, gericht op levering en onderhoud van grondverzetmaterieel. In 1998 wordt Nemaasko onderdeel van de Wynmalen & Hausmann bedrijven.
  • 1977 Start Bouwmachines Hoogerheide

    In Hoogerheide start Bouwmachines Hoogerheide, gericht op levering en onderhoud van grondverzetmaterieel en bouwmachines. In 1998 wordt Bouwmachines Hoogerheide onderdeel van de Wynmalen & Hausmann bedrijven.
  • 1981 Importeurschap Liebherr

    In 1981 wordt het importeurschap van Liebherr verworven. Liebherr, dat dan al een reputatie heeft opgebouwd op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, efficiency en innovatie, is nog steeds één van de A-merken die door W&H worden vertegenwoordigd. Daar zijn wij trots op!
  • 1998 Start Purmerend

    W&H bouwt haar landelijk netwerk niet alleen uit door een aantal succesvolle overnames, maar óók door een nieuwe vestiging op te starten in Purmerend.
  • 2011 Overname W&H door Wim van den Heuvel

    Door een succesvolle management buy-out, is Wim van den Heuvel (op dat moment al 8 jaar directeur van de onderneming) voor 100% eigenaar geworden van Wynmalen & Hausmann.
  • 2013 Nieuwbouw Heteren

    Door de groei van de organisatie, barst de locatie in Heteren bijna uit haar voegen. Er wordt besloten in Heteren een nieuwe locatie te bouwen, die niet alleen ruimte biedt voor een verdere groei en professionalisering van de organisatie, maar tevens voorzien is van alle (technische en logistieke) faciliteiten om deze groei te ondersteunen.
Nieuwsoverzicht
Nieuwsarchief
Persberichten
 

Stap vooruit  |  12-6-2017

Jan Knijnenburg heeft wereldprimeur met Liebherr R950 Demolition.





Geert-Yke Rusticus

 

Met de aflevering van een nieuwe Liebherr R950 Demolition sloopkraan heeft Jan Knijnenburg BV uit Den Haag een feestelijke primeur. Het is namelijk de eerste R950 met 27 meter sloopgiek wereldwijd en de grootste machine uit een order van zes Liebherrs voor dit Haagse bedrijf, dat vorig jaar het 100-jarig bestaan vierde. Tevens werd de overstap naar OilQuick automatische hydraulische snelwissels gemaakt, waarmee alle nieuwe Liebherr machines zijn uitgerust. Genoeg reden dus om een bezoek te brengen aan deze firma en de nieuwe aanwinsten aan het werk te zien. De onderneming is in 1916 opgericht door Gerard Knijnenburg. De oorsprong ligt in de handel van mest met paard en wagen. De eerste transportactiviteiten waren daarmee een feit. Na de oorlog werden oude legertrucks omgebouwd tot kippers en ingezet voor het transport van puin en zand voor de wederopbouw van Den Haag. Vanaf dat moment werden de werkzaamheden steeds verder uitgebreid en ging men zich tevens bezighouden met grond- en sloopwerk. In 1963 kwam Jan Knijnenburg binnen het bedrijf werken en zette dit in 1978 alleen voort na het overlijden van zijn vader. Nog steeds is Knijnenburg een echt familiebedrijf en sinds 2015 zijn Tamara en Geoffrey Knijnenburg mede-eigenaars geworden en officieel toegetreden tot de directie.

De Haagse slooponderneming heeft niet alleen een lange geschiedenis, maar geniet tevens een goede reputatie en grote naamsbekendheid in Den Haag en omgeving. Complexe projecten worden succesvol uitgevoerd door ervaren medewerkers. Naast korte lijnen binnen het bedrijf dragen lef, praktische oplossingen en realistische kijk op zaken bij aan het succes. Continue aandacht voor innovatie en het doorvoeren van nieuwe processen staan garant voor een vernieuwende, specialistische aanpak. Duurzaamheid speelt daarbij een steeds belangrijkere rol, wat zich vertaalt in een modern machine- en wagenpark waarmee alle projecten in eigen beheer kunnen worden uitgevoerd. Met eigentijds materieel en in de praktijk opgeleide medewerkers is men uitstekend in staat om complexe – vaak zelfs onmogelijk geachte – projecten naar volle tevredenheid van opdrachtgevers uit te voeren. Met aandacht voor de hoogste kwaliteit en het milieu. Materialen worden hergebruikt en hoogwaardig gerecycled. De productie van kooldioxide wordt gereduceerd door constant te blijven investeren in vrachtwagens of machines met schone motoren en nieuwe technieken, zoals de zes Liebherr graafmachines. Tevens is belangrijk dat medewerkers worden geschoold om met de nieuwe machines en vrachtwagens te werken, zodat het brandstofverbruik naar beneden gaat en daarmee ook de uitstoot. Men is zelfs een eigen bedrijfsapp aan het ontwikkelen, zodat men niet alleen op kantoor inzicht heeft in het verbruik van vrachtwagens en machines, maar ook de chauffeur en machinist zelf. Dat motiveert de mensen nog meer om bewuster en duurzamer te werken.

 

Volle tevredenheid

De komende jaren kan men weer vooruit met maar liefst zes nieuwe Liebherrs, welke door Wynmalen & Hausmann geleverd zijn. Men investeerde in twee R926’s, een R936, twee R946’s en een R950 Demolition. Allemaal uitgerust met Stage IV motor, zodat men de komende jaren duurzaam kan werken met machines die voldoen aan de strengste emissienormen. Dit speelt steeds vaker een belangrijke rol bij de gunning van projecten. De nieuwe Liebherrs zijn ter vervanging van machines met een respectabel aantal bedrijfsuren. De eerste vijf graafmachines zijn geleverd in juli 2016 en stonden op het jubileumfeest te glimmen. Knijnenburg draait al vanaf 1992 naar volle tevredenheid met Liebherr machines, die zich hebben bewezen op het gebied van betrouwbaarheid en degelijkheid. Het machinepark telt ongeveer twintig machines. Er is zeker bij deze aanschaf ook naar andere merken gekeken. De goede ervaring met het merk, de kwaliteit van de machines en de prima service van de leverancier gaven de doorslag om opnieuw voor Liebherr te kiezen.

De vijf graafmachines zijn allemaal aangepast voor de specifieke werkzaamheden bij Knijnenburg. Zo zijn ze voorzien van een degelijke en robuuste cabinebescherming en de benodigde extra functies. De R926’s en R936 staan op 900 mm brede rupsen. De R946’s staan op platen van 750 mm. Door deze smalle rupskettingen hebben de machines een beperkte breedte en zijn in Den Haag nog goed zelf te transporteren zonder begeleiding of vergunningen. De machines staan veel in het sloopwerk en op het puin heeft men zo geen last van een hogere bodemdruk. De R936 en R946’s zijn uiterst geschikt voor sloopprojecten vanwege de aparte zwenkpomp. Bij het werken met aanbouwdelen kan men nog altijd alle bewegingen gelijktijdig doen en heeft het aanbouwdeel te allen tijde de beschikking over de juiste hoeveelheid liters olie. De ervaringen met de eerste vijf machines zijn na negen maanden erg goed en men is er dan ook zeer goed over te spreken. Via het Lidat GPS-communicatiesysteem zijn de machinegegevens op afstand uit te lezen. Dit biedt grote voordelen bij het tijdig inplannen van preventief onderhoud en de dealer kan storingen snel en eenvoudig verhelpen. Dit draagt in belangrijke mate bij aan de bedrijfszekerheid. Geoffrey Knijnenburg bevestigt dat de machines in de slooppraktijk behoorlijk zuiniger zijn. In de voorbije maanden is met de vijf Liebherrs een brandstofbesparing gerealiseerd van maar liefst 2.500 liter! Daarmee wordt een belangrijke reductie van de uitstoot gerealiseerd.

De R950 Demolition is de laatste geleverde machine uit een order van zes. En wat voor een… Een echte wereldprimeur! Liebherr toonde de machine voor het eerst op de Bauma in 2016. Die was voorzien van een 25 in plaats van 27 meter sloopgiek. De nieuwe R950 is volledig naar klantwens van Knijnenburg aangepast. De steel is nu 9 meter lang in plaats van 7,3. Hierdoor ontstaat  een optimaler werkbereik, aangezien men nu ook lager bij de grond kan werken. Dit vergemakkelijkt het laden van containers en sorteerwerk op de grond. Tevens heeft men nu bij het slopen van hoge gebouwen een grotere veiligheidsafstand. De R950 Demolition mag met de 27 meter lange sloopgiek nog een sloopwerktuig hebben van 3,5 ton. Naast deze versie levert Liebherr tevens een uitvoering met 22,5 of 25 meter sloopfront. De R950 Demolition vervangt bij Knijnenburg de R944C met sloopgiek, die er meer dan 13.000 draaiuren op heeft zitten. Deze machine had een 23 meter lange sloopgiek. De nieuwe R950 Demolition met schone Stage IV motor biedt Knijnenburg nog meer werkhoogte, waardoor men nog hogere gebouwen kan slopen. Een iets grotere machine bleek regelmatig gewenst, terwijl de machine nog steeds gemakkelijk te vervoeren is.

 

Veelzijdig en flexibel

Liebherr biedt diverse varianten van onderwagens aan. Knijnenburg heeft gekozen voor een hydraulische verbreedbare onderwagen, de VH-HD. Dit garandeert extra stabiliteit bij een werkbereik van 360°. Bij veel merken is het werkbereik van een sloopkraan beperkt en slechts 30° naar links of rechts. Ingeschoven is het onderstel net 3,5 meter breed. De machine staat op 750 mm brede, afgeschuinde rupsplaten. Hierdoor neemt men minder ijzer mee tussen de rupsen en beschadigt men minder snel de straat. Uitgeschoven is de onderwagen 4.420 mm breed en de rupsen zijn 6.040 mm lang. De R950 Demolition is standaard uitgevoerd met 9,2 ton ballast. Optioneel is er nog eens 3,8 ton extra ballast beschikbaar, die aan de onderzijde kan worden gemonteerd. Knijnenburg heeft voor deze optie gekozen en de nieuwe sloopkraan heeft een vast gemonteerd ballast. Af-fabriek is het namelijk ook mogelijk te kiezen voor een hydraulisch afzetbaar ballastsysteem. De basismachine in de uitvoering zoals Knijnenburg heeft, weegt compleet circa 60 ton. Met lange giek komt het totale gewicht op 75 ton. Met korte giek weegt de sloopkraan rond de 65 ton. Liebherr kiest voor hydraulische pennen voor het aan- en afkoppelen van de verschillende gieken. De slangen zijn voorzien van snelkoppelingen, waardoor het wisselen in zeer korte tijd kan plaatsvinden. Dat maakt de sloopkraan veelzijdig en flexibel inzetbaar.

Liebherr is een van de weinige OEM’s die als machineproducent een complete sloopmachine heeft ontwikkeld met Stage IV motor. Liebherr heeft hierbij gekozen voor een eigen D944 a7 4-cilinder met een vermogen van 200 kW/272 pk bij 1.800 t/min. De R950 is standaard uitgerust met LDC (Liebherr Demolition Control). Dit systeem meet door middel van sensoren op de sloopgiek, boven- en onderwagen de standen en posities. Wanneer men in de gevarenzone komt van het maximale bereik van de sloopmachine en men de capaciteit overschrijdt, wordt de machinist gewaarschuwd. Uniek is dat ook de scheefstand van de onderwagen wordt gemeten en ook daarmee rekening wordt gehouden. Geen enkele fabrikant heeft de beschikking over een dergelijk uitgebreid beveiligingssysteem voor sloopmachines, dat ervoor zorgt dat er 100% veilig met de kraan kan worden gewerkt. Daarin loopt Liebherr ver vooruit en heeft het merk in 2015 ook terecht de Intermat Innovation Award gewonnen.

Jan Knijnenburg wil ook voorop blijven lopen. Daarom is voor alle nieuwe machines gekozen voor het OilQuick snelwisselsysteem van het type OQ 80. Voordat men deze keuze gemaakt heeft, is het systeem eerst in praktijk uitgebreid bekeken en getest. Het is uiteindelijk toch een flinke investering. Daar hikken velen tegenaan. Men vergeet al snel dat er hiermee veel efficiënter en sneller kan worden gewerkt. Doordat men eenvoudiger kan af- en aankoppelen wordt altijd gewerkt met het juiste aanbouwdeel. Hierdoor zijn de onderhoudskosten aanzienlijk lager. Sloopwerktuigen slijten minder snel en worden ingezet waarvoor ze zijn gemaakt. Door het gebruik van de juiste uitrustingsstukken kan men flink besparen op brandstofkosten, omdat het verbruik ook lager wordt. Projecten kunnen tot wel 30% sneller en efficiënter worden uitgevoerd. Uiteindelijk verdient het systeem zichzelf dus snel terug. Deze argumenten hebben Knijnenburg dan ook overtuigd om voor OilQuick te kiezen.

 

Het is voor de machinisten van

Knijnenburg best wennen, maar

dat OilQuick loont is wel zeker!

 

We zien dat aan de nieuwe R946 en R926 goed in de praktijk. Er zijn een paar flats gesloopt en de R946 is bezig met het laden van puin. Af en toe moet men even wachten op een volgende vrachtauto. Normaal staat men dan te wachten. Nu pakt men meteen de Demarec MQP 45 met OQ 80 en sloopt er meteen de kelderwanden mee door deze te knippen. Normaal trekt men toch met de bak of doet dat later of met een tweede kraan. Nu sloopt Knijnenburg de wanden direct mee. Het puin wordt meteen weer opgeschept en de keldervloer is mooi schoon. Wanneer de volgende vrachtauto komt, wordt binnen enkele seconden de bak er weer aangehangen. Hier zien we duidelijk dat de productiviteit zo aanzienlijk toeneemt. Een R926 is verderop met de keldervloer bezig en wordt ingezet met een nieuwe Furukawa FRD FXJ 475 sloophamer. Na een stukje gehamerd te hebben, wordt er gewisseld en wordt met de puinriek meteen de kelder gerooid. Door op deze manier te werken met OilQuick wordt een extra machine uitgespaard. Het is voor de machinisten van Knijnenburg beslist even wennen en men moet er ook even mee leren om te gaan. Maar dat het loont is zeker! Daarbij krijgt men goede en juiste ondersteuning van leverancier Demarec, waarmee men al jarenlang een goede relatie heeft. De machinisten zijn dan ook goed te spreken en overtuigd van het hydraulische snelwisselen. “Hadden we dit maar jaren eerder gedaan”, is toch overal de conclusie. Men hoeft niet meer uit te stappen en is dus bovendien veiliger. Daarnaast heeft men geen verlies meer van olie tijdens het wisselen en is derhalve ook milieuvriendelijker.

Knijnenburg kiest voor aanbouwdelen van Demarec. Voor aan de nieuwe R950 koos men voor een speciaal ontwikkelde DRG 28-1400 grijper. Deze is 1,40 meter breed. Hierdoor kan men beter grote houten vloeren oppakken.  Dit wordt veel toegepast bij flats die in Den Haag en omgeving worden gesloopt. Zo breken de houten vloerdelen minder snel en kan men ze zo in containers laden. Verder heeft men de beschikking over diverse Demarec DRG 45 sloop/sorteergrijpers en is geïnvesteerd in een nieuwe MQP 30 multischaar. De bakken zijn ook allemaal aangepast aan het nieuwe snelwisselsysteem. In ieder geval is men nu bij Knijnenburg volledig overtuigd van het nut en de grote voordelen die OilQuick biedt. Juist omdat ineens is geïnvesteerd in zes nieuwe machines, is het uiteindelijk efficiënter en goedkoper om direct deze overstap te maken. Nu heeft men ook meteen een uniform park van aanbouwdelen.  Doet men telkens één machine, dan zijn er nog steeds diverse systemen tegelijkertijd in gebruik. Door te investeren in dit systeem kan men zich onderscheiden in de markt en het levert ook weer een besparing van brandstof op. In ieder geval kan Jan Knijnenburg door te investeren in zes nieuwe Liebherr graafmachines met Stage IV motor en OilQuick automatisch snelwisselsysteem weer jaren vooruit!

 

INFORMATIE

Wynmalen & Hausmann

Heteren

T +31 (0)26 4790579

www.wynmalenhausmann.nl

 

Jan Knijnenburg B.V.

Den Haag

T +31 (0)70 440 10 40

www.janknijnenburg.nl

bronvermelding: vakblad BMB